Nama : Nur Fatihah Najwa Binti Sarifuddin
Umur : 12 Tahun
Tarikh Lahir : 25 Oktober 2007
Latar belakang
Fatihah merupakan pelajar SK Permatang yang mempunyai kekurangan kemahiran mengenai ict disebabkan oleh tiada prasarana seperti pusat komputer di kawasan tempat tinggal berhampiran. Perubahan era ict memberi impak yang besar terhadap pembelajaran Fatihah. Fatihah tidak dapat menyiapkan kerja projek sewaktu di sekolah rendah dahulu, disebabkan oleh kurang pendedahan ICT. Fatihah tidak dapat mengulang kaji pelajaran melalui sistem E-Pembelajaran Frog Vle disebabkan tiada jaringan internet di rumah. Beliau hanya menggunakan komputer disekolah sahaja.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan Pusat Internet
Fatihah bergantung sepenuhnya kepada pembelajaran di sekolah dan juga bahan bacaan di pusat sumber sekolah. Pada masa lapang Fatihah menghabiskan masa untuk bermain di luar rumah. Kemahiran komputer Fatihah juga terhad. Fatihah tidak tahu bagaimana untuk menggunakan Microsoft Office Word dan melayari internet.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan Pusat Internet
Melalui kelas-kelas dan aktiviti di Pusat Internet, Fatihah dapat menimba banyak ilmu sama ada ilmu asas perkomputeran malah dapat meningkatkan kemahiran teknologi maklumat. Fatihah menjadikan komputer sebagai alat teknologi pembelajaran dan menggunakan capaian internet di Pusat Internet sebagai satu alternatif untuk mengakses pelbagai maklumat. Dari situ beliau dapat meningkatkan pengetahuan ICT dengan lebih luas serta beliau telah menjadi pengguna internet yang bijak.
Latar belakang Fatihah merupakan pelajar SK Permatang yang mempunyai kekurangan kemahiran mengenai ict disebabkan oleh tiada prasarana seperti pusat komputer di kawasan tempat tinggal berhampiran. Perubahan era ict memberi impak yang besar terhadap pembelajaran Fatihah. Fatihah tidak dapat menyiapkan kerja projek sewaktu di sekolah rendah dahulu, disebabkan oleh kurang pendedahan ICT. Fatihah tidak dapat mengulang kaji pelajaran melalui sistem E-Pembelajaran Frog Vle disebabkan tiada jaringan internet di rumah. Beliau hanya menggunakan komputer disekolah sahaja. Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan Pusat Internet Fatihah bergantung sepenuhnya kepada pembelajaran di sekolah dan juga bahan bacaan di pusat sumber sekolah. Pada masa lapang Fatihah menghabiskan masa untuk bermain di luar rumah. Kemahiran komputer Fatihah juga terhad. Fatihah tidak tahu bagaimana untuk menggunakan Microsoft Office Word dan melayari internet. Selepas penggunaan ICT/ penglibatan Pusat Internet Melalui kelas-kelas dan aktiviti di Pusat Internet, Fatihah dapat menimba banyak ilmu sama ada ilmu asas perkomputeran malah dapat meningkatkan kemahiran teknologi maklumat. Fatihah menjadikan komputer sebagai alat teknologi pembelajaran dan menggunakan capaian internet di Pusat Internet sebagai satu alternatif untuk mengakses pelbagai maklumat. Dari situ beliau dapat meningkatkan pengetahuan ICT dengan lebih luas serta beliau telah menjadi pengguna internet yang bijak. |
Apa yang dipelajari melalui Pusat Internet - Mempelajari Microsoft Office bagi memudahkan untuk membuat kerja sekolah seperti menghasilkan kulit kerja kursus di sekolah rendah. - Mempelajari cara untuk membuat email di google dan membuat 1 akaun media sosial untuk merapatkan jurang pertalian seterusnya dapat mencari rakan dan maklumat atau menyebarkan maklumat kepada rakan-rakan. - Mempelajari cara untuk mengunakan komputer sebaiknya tanpa capaian internet. Fatihah menggunakan perisian paint untuk melukis dan mewarna serta Microsoft office word belajar menghasilkan peta minda dan seterusnya dapat mengisi masa lapang di samping dapat menjana perkembangan otak melalui penggunaan komputer. - Membuat persembahan slide menggunakan perisian power point. - Menggunakan netbook yang di pinjam dari pusat internet sebagai alat bantu berlajar di rumah. Bagaimana Pusat Internet membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT - Pusat Internet menyediakan kemudahan penggunaan komputer dan capaian internet. - Petugas Pusat Internet memberi pendedahan melalui kelas-kelas dan aktiviti yang dianjurkan oleh Pusat Internet. - Pusat Internet juga menyediakan tempat yang selesa dan berhawa dingin untuk aktiviti-aktiviti pembelajaran - Pusat Internet menawarkan perkhidmatan fotostat dan print bahan-bahan yang di perlukan pada harga yang murah dan berpatutan untuk para pelajar. - Pusat internet menawarkan peminjaman netbook bagi kegunaan para pelajar. |